maandag 5 januari 2015

Waarom zou je een netwerk op zetten?


Strategische allianties en netwerken zijn termen die meestal geassocieerd worden met het bedrijfsleven en net als het meeste jargon verwart ze meer dan dat het duidelijk maakt. In wezen zijn beide simpele genootschappen van mensen of organisaties die zich verenigen voor het gezamenlijke belang.

Strategische allianties en netwerken zijn al geruime tijd belangrijk voor de zakelijke wereld. De zelfde economische nood en markt omstandigheden die dit de efficiëntste strategie heeft gemaakt voor andere bedrijven zijn ook op jouw organisatie van toepassing. Om te begrijpen waarom strategische allianties en netwerken bruikbaar zijn voor jouw organisatie en wat het effect er van zal zijn moet men eerst kijken naar welke veranderingen er gaande zijn binnen de organisatie en de algemene economie.

Men kan rustig zeggen dat er op dit moment een neerwaartse trend is in de economie, men spreekt zelfs van een recessie. Om nog maar te zwijgen over het gevoel dat “alles alsmaar duurder en duurder wordt” bij de consument. Dit zal ook zijn effect op jouw organisatie hebben in de nabije toekomst, als men niet nu al de effecten ervan voelt.
Uw organisatie kan deze effecten van zich af schudden door gebruik te maken van strategische allianties en netwerken zonder dat ze daarbij haar eigen gezicht verliest.

Terwijl men zich in deze branche steeds meer specialiseert, slaan de organisaties steeds meer bruggen tussen de niches. Op de nieuwe manier is het gehele proces van oerproducent tot consument belangrijk en niet slechts één schakel in de bedrijfskolom. Terwijl men de moeite kan nemen om elke stap van het proces zelf te doen kan men ook zo veel mogelijk uitbesteden om zo elke keer de maximale dienstverlening te kunnen bieden. (Al kan je op die manier niets vastleggen en dreigt dan het gevaar de controle en het overzicht te verliezen.)

In het kort kan je zeggen dat er een verschuiving nodig is van een basis dienst naar een all-in pakket en van een markt naar contracten. Het voornaamste onderscheid tussen de twee manieren van werken zit in de winstmarge. Waar je het met een basis dienst verlening van hogere volumes en lage kosten moet hebben, kan door de toegevoegde meerwaarde van het totale concept een hoger rendement worden behaald (Je houdt het beste zelf en dumpt de restjes op de voor de concurrent nadelige markt).

De vastgelegde informatie wordt extreem belangrijk. Of dat dit nu de informatie is over de pensioenreglementen, welke overheidsregels men moet hanteren of wanneer wie nu welke afspraak heeft staan, de gehele organisatie is gebouwd rond om de kennis van de dienstverlening. Al deze kennis wordt vergaard en vastgelegd met behulp van moderne technologieën. Deze technologieën zorgen er voor dat het wiel niet elke keer op nieuw uitgevonden moet worden. De beschikbare kennis wordt met iedereen gedeeld zodat alle koppen de zelfde richting op staan. Zie figuur 1 hoe de vaardigheden zich ontwikkelen naarmate de organisatie volwassen wordt. (lees: Ouder.) 
Figuur 1: Ontwikkeling van netwerk vaardigheden.
Al met al laat een organisatie zich steeds meer standaardiseren, wat inhoud dat de dienstverlening die men aanbiedt steeds meer “lopendebandwerk” word. Alsmaar beter inzicht in de dienstverlening, een database gekoppeld aan het internet en belanghebbenden die eigenlijk op voorhand een keuze moeten maken waardoor de wijzigingen niet veel meer zijn dan een formaliteit die waar wel juist op ingespeeld moet worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten